ჯანმრთელობის დაცვა, განსაკუთრებით, საავადმყოფოში მოთავსება, მაღალი ტექნოლოგიები, მკურნალობის თანამედროვე მეთოდები იმდენად ძვირია, რომ ბევრ პაციენტს არ აქვს მათი საფასურის გადახდის შესაძლებლობა. შეერთებულ შტატებში ჯანდაცვისთვის ყოველწლიურმა გადასახადმა 2004 წელს შეადგინა 1.9 ტრილიონი ამერიკული დოლარი. მაღალი (და არა საუკეთესო) დონის დახმარება აშშ-ის ყველა მოქალაქისთვის გაცილებით ძვირი დაჯდება. ამის გამო ჯანდაცვის საფასური, ჩვეულებრივ, ნაწილდება თავად პაციენტს, რომელიც დახმარებას იღებს, დამქირავებელს, დაზღვევის მიმწოდებელ ორგანიზაციას (მათ შორის მართული ზრუნვის ორგანიზაციას) და სახელმწიფოს შორის.
სრული სამუშაო დღით დასაქმებულ პირებს (ხშირად მათი ოჯახის წევრებსაც) აქვთ ჯანმრთელობის დაზღვევა, რომლის საფასურსაც დამქირავებელი იხდის დაქირავებულის სასარგებლოდ. დამქირავებლების უმეტესობა დაქირავებულისგან მოითხოვს გადახდაში თანამონაწილეობას ხელფასიდან დაქვითვის გზით. ასეთი თანამონაწილეობა შესაძლებლობას აძლევს დამქირავებელს, შესთავაზოს დაქირავებულს მომსახურების კომპლექსი, რომლის მოცულობაც დამოკიდებულია იმაზე, თუ რა თანხის გადახდა არჩია დაქირავებულმა. სადაზღვევო სქემები მრავალმხრივი დაფარვით გულისხმობს პაციენტის მიერ უფრო მეტის გადახდას, ზოგჯერ რამდენიმე ასი ათასი დოლარისა წლის განმავლობაში. ზოგი ეზღვევა კერძო სადაზღვევო კომპანიაში, თუმცა კერძო დაზღვევა, შესაძლოა, ბევრად უფრო ძვირი ან ნაკლებად ხელმისაწვდომი იყოს, ან არ ფარავდეს ზოგიერთ დაავადებას. თუ ადამიანი ჩართულია სახელმწიფო დახმარების პროგრამაში იმის გამო, რომ ის მცირეშემოსავლიანი ან შეზღუდული შესაძლებლობების მქონე პირია, ან 65 წელზე მეტი ასაკისა, ჯანდაცვის საფასური ანაზღაურდება სოციალური დაზღვევის პროგრამებით.
როგორიც უნდა იყოს ჯანდაცვის ხარჯების ანაზღაურების სისტემა, ადამიანების უმრავლესობამ თავად უნდა გადაიხადოს საფასურის ნაწილი (ე.წ. ჯიბიდან გადახდა). ჩვეულებრივ, ჯიბიდან გადახდის სამი წყარო არსებობს:
ზოგჯერ მკურნალობის საფასური იფარება ჯიბიდან დაფინანსების სამივე წყაროს გამოყენებით. მაგალითად, პაციენტს უნდა ჩაუტარდეს რენტგენოლოგიური გამოკვლევა, რომელიც ღირს 275 დოლარი; სადაზღვევო პოლისით ამ ტიპის რენტგენოლოგიური გამოკვლევისათვის განსაზღვრულია ფრანშიზა 50 დოლარი, 20% თანაგადახდა და ანაზღაურების ლიმიტი 200 დოლარი. ამრიგად, პირი იხდის:
ჩვეულებრივ, ადამიანების უმრავლესობისთვის სადაზღვევო პოლისის ესა თუ ის ტიპი ხელმისაწვდომია. იმავდროულად, ჯანდაცვისთვის გადასახადები იზრდება გაცილებით სწრაფად, ვიდრე ინფლაციის მაჩვენებელი და მოსალოდნელია მათი ზრდის გაგრძელება პოპულაციის დაბერებისა და, აგრეთვე, იმის გამო, რომ მაღალტექნოლოგიური გამოკვლევებისა და მკურნალობის ხელმისაწვდომობა იზრდება. ამის გამო ბევრმა დამქირავებელმა გააუქმა ან შეამცირა ჯანმრთელობის დაცვის დაზღვევა თავისი დაქირავებულების ან პენსიონერებისთვის, ხოლო კერძო დაზღვევა გაძვირდა და ნაკლებად ხელმისაწვდომი გახდა. ამრიგად, ადამიანების მეტი და მეტი რაოდენობა რჩება დამქირავებლების მიერ ჯანმრთელობის დაზღვევით უზრუნველყოფის გარეშე, მოკლებულია კერძო დაზღვევის შესაძლებლობას და არც სამთავრობო სადაზღვევო პროგრამებში მონაწილეობის უფლება აქვთ. 2004 წელს აშშ-ის მოსახლეობის დაახლოებით 16%-ს არ ჰქონდა ჯანდაცვის დაზღვევა. ბედის ირონიაა, რომ ერთი და იმავე სამედიცინო მომსახურების ფასი სადაზღვევო პოლისის არმქონე ადამიანებისთვის გაცილებით მაღალია, ვიდრე დაზღვეულებისთვის, იმის გამო, რომ სადაზღვევო კომპანიებს შეუძლიათ ფასზე ვაჭრობა და დაბალი ფასების მოთხოვნა.
ჯანმრთელობის დაცვის სიძვირის გამო, ყველა, ვინც კი ჩართულია ჯანმრთელობის დაცვაში – ჯანმრთელობის დაზღვევის მიმწოდებლები, ჯანდაცვის პროფესიონალები, დაწესებულებები, დამქირავებლები და პირები, რომელნიც სარგებლობენ მომსახურებით, ეძებენ მათი შემცირების ან, როგორც მინიმუმ, გაკონტროლების გზებს. დანახარჯების შემცირების ერთ-ერთი გზაა კონკურენცია. მაგალითად, დამქირავებლები ხელს უწყობენ კონკურენციას დაზღვევის მიმწოდებლებს შორის მათი სადაზღვევო პოლისების ფასის ერთმანეთთან შედარებით და სასურველი მომსახურებებიდან ყველაზე იაფის არჩევით. მსგავსად ამისა, ცალკეულ პირებს, რომელნიც ირჩევენ ერთ-ერთს რამდენიმე სადაზღვევო სქემიდან, შეუძლიათ შეამცირონ დანახარჯები მინიმალური გადახდის შემცველი სქემის შერჩევის გზით. ჯანდაცვაზე დანახარჯების შემცირების კიდევ ერთი გზაა ადამიანების აქტიური მონაწილეობა საკუთარი ჯანმრთელობის დაცვაში, სახელდობრ, ცოდნა იმისა, თუ რა არის საჭირო ჯანმრთელობის შენარჩუნებისთვის, როგორ შეიძლება დაავადებათა პრევენცია ან არსებული დაავადებების მართვა.
ჯანმრთელობის დაზღვევის მიმწოდებლებს, მათ შორის მართული ზრუნვის ორგანიზაციებს და კერძო სადაზღვევო კომპანიებს, ხელეწიფებათ ჯანდაცვისთვის გაწეული ხარჯების მნიშვნელოვანად შემცირება. მათი სტრატეგიის საფუძველია, ერთი მხრივ, სამედიცინო მომსახურების ფასის შემცირება, მეორე მხრივ, სამედიცინო მომსახურების მოცულობის შემცირება.
საკუთარი ხარჯების შემცირება: ჯანმრთელობის დაზღვევის მიმწოდებლები ცდილობენ შეამცირონ საკუთარი გადახდები სხვადასხვა გზით. ესენია:
სამედიცინო მომსახურების სახეების შეზღუდვა: მოხსენიებულისთვის ჯანმრთელობის დაზღვევის მიმწოდებლები იყენებენ რამდენიმე სტრატეგიას:
ზოგადად, ჯანდაცვის პროფესიონალების და სამედიცინო დაწესებულებების საქმიანობა ორი გზით, სახელდობრ – მომსახურების საფასურის გადახდით ან კაპიტაციის მეთოდის გამოყენებით – ანაზღაურდება. ხშირად ორივეს იყენებენ – მომსახურების საფასურის გადახდასაც და კაპიტაციასაც. თითოეულ მათგანს აქვს ღირსებებიც და ნაკლოვანი მხარეებიც, ამიტომ ძნელია რომელიმესთვის უპირატესობის მინიჭება.
მომსახურების საფასურის გადახდა: ყოველი ჰოსპიტალიზაციის, ექიმთან ვიზიტის, გამოკვლევის, მკურნალობის საფასური პაციენტის მიერ არის გადასახდელი. სწორედ საფასურის გადახდით იძენენ ადამიანები მომსახურების სხვადასხვა სახეებს, როგორებიცაა ავტომანქანის შეკეთება, ადვოკატის ან ბუღალტრის კონსულტაცია.
ეს სისტემა სტიმულს აძლევს დაწესებულებებს და პროფესიონალებს იმუშაონ უფრო ინტენსიურად და მომხმარებლებს მათთვის სასურველი ხარისხისა და ტიპის მომსახურება მიაწოდონ; ამავე დროს, ისინი არ არიან მოტივირებული, რომ შეზღუდონ მიწოდებული მომსახურების მოცულობა. ამრიგად, მოსაზღვრე (გაურკვეველ) შემთხვევებში, როცა დგება საკითხი პაციენტისთვის უფრო მეტი გამოკვლევისა და პროცედურის ჩატარების შესახებ, ამ სისტემაში მოქმედი სამედიცინო პერსონალი მოტივირებულია დამატებითი მომსახურების მიწოდებისთვის, მაშინაც კი, როცა არ არის ნათელი, იქნება თუ არა ეს მომსახურება სასარგებლო. იმის გამო, რომ ჯანმრთელობის დაზღვევის სხვადასხვა ტიპის მქონენი იხდიან ცოტას ან სულაც არაფერს დამატებითი მომსახურებისთვის, ისინი ამ მომსახურების მიღების მოსურნენი არიან. ამის შედეგად, სახეზეა დამატებითი ხარჯების გაზრდის ტენდენცია, მათი შეზღუდვის სირთულე.
ხშირად სადაზღვევო სქემა ზღუდავს გარკვეული მომსახურებებისთვის გადასახდელი თანხის სიდიდეს. ზოგჯერ ლიმიტი ეფუძნება იმას, თუ რას თვლის სადაზღვევო სქემა ჩვეულ, მიღებულ და დასაბუთებულ საფასურად მომსახურებისთვის. დაზღვევის სქემა შესაძლოა მოითხოვდეს პრაქტიკოსი ექიმისა და დაწესებულებისაგან, არ გადაახდევინონ პაციენტს ლიმიტით განსაზღვრულ თანხაზე მეტი. ამ შემთხვევებში ლიმიტს უწოდებენ კონტრაქტირებულ (შეთანხმებით გათვალისწინებულ) ტარიფს. თუ სადაზღვევო სქემა ნებას რთავს სამედიცინო პერსონალს მეტი გადაახდევინოს პაციენტს, ამ უკანასკნელმა სხვაობა თავად უნდა დაფაროს.
კაპიტაცია: სქემა, რომელიც კაპიტაციას ეფუძნება, ჯანდაცვის პროფესიონალებისა და დაწესებულებებისთვის განსაზღვრავს ანაზღაურების ფიქსირებულ მოცულობას იმ მომსახურებისთვის, რომელსაც ისინი მიაწვდიან ადამიანთა გარკვეულ ჯგუფებს, მიუხედავად მომსახურებების სახეების რაოდენობისა და ფასისა. განსხვავებით მომსახურების საფასურის გადახდის სისტემისაგან, კაპიტაციის პრინციპზე დაფუძნებული სქემები ფინანსურად მოტივირებულს ხდიან სამედიცინო დაწესებულებას და პერსონალს, შეამცირონ ფასები და არ მიაწოდონ მომსახურების სახეები, რომელთა ეფექტურობაც ნაკლებად სავარაუდოა ან რომლებიც უსარგებლოა. გარდა ამისა, კაპიტაციაზე დაფუძნებული სქემები ხშირად შეიცავენ ფინანსურ სტიმულებს პრევენციული ღონისძიებების ჩატარებისთვის. ამრიგად, ამ სქემებს შეუძლია შეამციროს ფასები თავად მომხმარებლისთვის და, სავარაუდოდ, საზოგადოებისთვის. ამავე დროს, მომსახურების მოცულობის შეზღუდვის ტენდენცია შეიძლება ძალიან შორს წავიდეს. მაგალითად, თუ სპეციალისტებთან ან მაღალკვალიფიციურ სამედიცინო ცენტრში რეფერალის მიღება ძალიან რთულია, ზოგიერთ ადამიანს საერთოდ ეკარგება მისთვის სასარგებლო მომსახურების მიღების სურვილი. თუ ექიმი არ იღებს საზღაურს პაციენტების უფრო მეტი რაოდენობის მიღებისთვის ან მოზიდვისთვის, მომსახურების მოცულობა და ხარისხი შესაძლოა გაუარესდეს. მაგალითად, ექიმები არ არიან მოტივირებული, გაახანგრძლივონ თავისი სამუშაო საათები ან მისაწვდომნი იქნენ ტელეფონით მომსახურების გასაწევად; საავადმყოფო არ არის მოტივირებული პაციენტისთვის მოსახერხებელ დროს ჩაუტაროს მას სადიაგნოზო გამოკვლევები, უზრუნველყოს გემრიელი საკვებით ან ლიბერალური მონახულების პოლიტიკით.
ბევრი ფიქრობს, რომ მართული ზრუნვა და კაპიტაციაზე დაფუძნებული სქემა ერთი და იგივეა. მართული ზრუნვა ხშირად იყენებს კაპიტაციას, მაგრამ ისინი ერთმანეთისგან განსხვავდებიან.
საავადმყოფოში სადიაგნოზო ტესტირების ჩასატარებლად სატელეფონო გამოძახების ჯგუფებისთვის ანაზღაურების წესის დადგენა კაპიტაციის პრინციპს ეფუძნება. საავადმყოფოს მომსახურება უნაზღაურდება ფიქსირებული თანხით ერთი რომელიმე დაავადების (მაგალითად, პნევმონია) მქონე ყველა პაციენტისთვის გაწეული მომსახურებისთვის, მიუხედავად მომსახურების მოცულობისა და პაციენტის საავადმყოფოში დაყოვნების ხანგრძლივობისა.
სტიმულები: ზოგიერთ სქემაში, მიუხედავად იმისა, კაპიტაციაზეა დაფუძნებული თუ თავისუფალ გადახდაზე, სამედიცინო პერსონალისა და დაწესებულებებისთვის გადასახდელი თანხის მოცულობა განისაზღვრება მომსახურების ხარისხის გათვალისწინებით – ეს პრაქტიკა მოიხსენიება შესრულებისთვის გადახდად. გადასახადი იზრდება ან მცირდება სამედიცინო პერსონალის ან დაწესებულების მიერ შესრულებული სამუშაოს მიხედვით. ჯანმრთელობის დაზღვევის მიმწოდებლები შესრულების შესაფასებლად სხვადასხვა მეთოდს იყენებენ, სახელდობრ:
მართული სამედიცინო მომსახურების სხვადასხვა ვარიანტი არსებობს. ის ხშირად მოიაზრება, როგორც კაპიტაცია (ფიქსირებული თანხის გადახდა გაწეული სამედიცინო მომსახურებისათვის პაციენტების გარკვეული ჯგუფებისთვის, მიუხედავად მომსახურების სახეების რაოდენობისა და ფასისა), მაგრამ ასეთი გაგება არ არის სწორი. მართული სამედიცინო მომსახურება შეიძლება ეწოდოს ჯანდაცვითი საქმიანობის წარმართვის ნებისმიერ გეგმას. მისი დანიშნულებაა უკეთესი ხარისხის სამედიცინო მომსახურების, მომსახურების უწყვეტობისა და დანახარჯების კონტროლის უზრუნველყოფა.
მართული სამედიცინო მომსახურების ორგანიზაციები აუმჯობესებენ სამედიცინო დახმარების დონეს სახელმძღვანელო რეკომენდაციების მიწოდებით სამედიცინო პერსონალისა და დაწესებულებებისთვის. რეკომენდაციებში ასახულია თანამედროვე კლინიკური პრაქტიკის უახლესი მონაცემები. იმავდროულად, ტარდება მეთვალყურეობა, რამდენად შეესაბამება სამედიცინო პერსონალისა და დაწესებულებების საქმიანობა რეკომენდაციებში ასახულ მითითებებს.
მართული სამედიცინო მომსახურების ორგანიზაციები ხარჯებს სხვადასხვა გზით აკონტროლებენ, სახელდობრ:
მართული სამედიცინო მომსახურების ორგანიზაციის შერჩევისას ადამიანმა უნდა შეარჩიოს მის საჭიროებებთან საუკეთესოდ მისადაგებული.
მართული სამედიცინო მომსახურების ორგანიზაციები მოიცავს ჯანმრთელობის შემანარჩუნებელ ორგანიზაციებს, უმჯობეს მომწოდებელ ორგანიზაციებსა და მომსახურების პუნქტებს. ჩამოთვლილთაგან პირველთა რაოდენობა უფრო მეტია.
ჯანმრთელობის შემანარჩუნებელი ორგანიზაციები: ამ ორგანიზაციებში მომსახურება შეიძლება უფრო იაფი იყოს, ვიდრე სხვა მართული სამედიცინო მომსახურების ორგანიზაციებში, მაგრამ მათი საქმიანობა შეზღუდულია. მათ აქვთ ექიმების, საავადმყოფოების, აფთიაქების ქსელი, რომელთაც ერთიანი პირობები აქვთ დადგენილი გადახდებისთვის. პაციენტებმა უნდა აირჩიონ პირველადი ჯანდაცვის ექიმი ან სხვა პრაქტიკოსი და საავადმყოფო მხოლოდ ზემოხსენებული ქსელიდან. ადამიანმა უნდა მიმართოს ჯერ თავის პირველადი ჯანდაცვის ექიმს, სპეციალისტთან ან სხვა პრაქტიკოსთან ვიზიტამდე. პირველადი ჯანდაცვის ექიმმა უნდა გაგზავნოს სხვა ექიმთან ან სადიაგნოზო, სკრინინგული გამოკვლევების ჩასატარებლად სხვა დაწესებულებებში. მიმართვის გარეშე სპეციალისტი ან ტესტის ჩამტარებელი დაწესებულება, ჩვეულებრივ, უარს ეუბნება პაციენტს, მაშინაც კი თუ ეს უკანასკნელი მთლიანად ფარავს მომსახურების საფასურს. პაციენტი თავად არის პასუხისმგებელი დადგენილი ფორმით მიმართვის მოძიებისთვის. გამონაკლისია გადაუდებელი დახმარების აუცილებლობა, როდესაც მიმართავენ უახლოეს გადაუდებელი დახმარების დეპარტამენტს. თუ ასეთ შემთხვევაში ჯანმრთელობის შემანარჩუნებელი ორგანიზაცია მართებულად მიიჩნევს ვიზიტს (ზოგჯერ post factum), ის ნაწილობრივ ან მთლიანად ფარავს მომსახურების საფასურს. ზოგჯერ, როცა გაურკვეველია გადაუდებელი დახმარების აუცილებლობა, ზოგიერთი სადაზღვევო პოლისი არ უნაზღაურებს პაციენტს ვიზიტს გადაუდებელი დახმარების დეპარტამენტში, თუ მას არ აქვს ტელეფონით მიღებული თანხმობა პირველადი ჯანდაცვის ექიმისგან. აქედან გამომდინარე, ადამიანს მკაფიო წარმოდგენა უნდა ჰქონდეს სადაზღვევო ხელშეკრულებაში ასახულ მოთხოვნებზე გადაუდებელი დახმარების დეპარტამენტში ვიზიტის ანაზღაურების წესების შესახებ.
ჯანმრთელობის შემანარჩუნებელ ორგანიზაციას შეიძლება ჰქონდეს უფრო დაბალი სადაზღვევო შენატანი, თანაგადახდა, ჩვეულებრივ, ძალიან დაბალია ან სულაც არ არის საჭირო. ზოგიერთი ორგანიზაცია მომსახურების საფასურის დაბალ დონეზე შესანარჩუნებლად ამცირებს ექიმების ანაზღაურებას. ამის გამო ექიმი ცდილობს, რაც შეიძლება მეტი პაციენტი მიიღოს ერთი სამუშაო საათის განმავლობაში.
უმჯობესი მომწოდებელი ორგანიზაციები: უმჯობეს მომწოდებელ ორგანიზაციებში პაციენტები არ არიან ისე შეზღუდული, როგორც ჯანმრთელობის შემანარჩუნებელ ორგანიზაციებში. მათ თავად შეუძლიათ ექიმის არჩევა, ამასთან, არ არის აუცილებელი, პირველადი ჯანდაცვის ექიმთან მიმაგრება, სხვა სპეციალისტთან ვიზიტისთვის პირველადი ჯანდაცვის ექიმის მიმართვა არ არის საჭირო. ამასთან, ამ ტიპის დაწესებულებებს ჰყავთ ჯანდაცვის პროფესიონალები, რომლებიც თანახმა არიან, მიიღონ დაბალი ანაზღაურება სამედიცინო მომსახურებისთვის. პაციენტს შეუძლია შეარჩიოს სამედიცინო პერსონალი ორგანიზაციის გარეთ, მაგრამ ეს უფრო ძვირი უჯდება, ვინაიდან უნდა გადაიხადოს, ერთი მხრივ, მოხსენიებულ ორგანიზაციაში და, მეორე მხრივ, მის გარეთ მიღებული სამედიცინო მომსახურების საფასურებს შორის არსებული სხვაობა.
მომსახურების პუნქტები: ამ დაწესებულებების სადაზღვევო ხელშეკრულებების მიხედვით პაციენტებს შეუძლიათ თავად შეარჩიონ პირველადი ჯანდაცვის ექიმი, ამ უკანასკნელის თანხმობის შემთხვევაში. როცა საჭიროა სხვა სპეციალისტის კონსულტაცია, თანაგადახდის თანხა ძალიან მცირეა, თუ სპეციალისტთან პაციენტს პირველადი ჯანდაცვის ექიმი გზავნის, მიუხედავად იმისა, სად მუშაობს ეს ექიმი – ქსელში შემავალ დაწესებულებაში თუ მის გარეთ. თუ პაციენტი პირველადი ჯანდაცვის ექიმის გვერდის ავლით მიმართავს სპეციალისტს, თანაგადახდა უფრო მაღალია, ხოლო თუ ეს სპეციალისტი სხვა ქსელში გაერთიანებულ დაწესებულებაში მუშაობს, კიდევ უფრო მაღალი, ვინაიდან მოხსენიებულთ თავად ორგანიზაცია მხოლოდ ნაწილობრივ უნაზღაურებს გაწეული მომსახურების საფასურს.
სხვაობები სადაზღვევო სქემებს შორის: მართული ზრუნვის ორგანიზაციების სადაზღვევო სქემების უმრავლესობა არ ფარავს სამედიცინო მომსახურების ყველა სახეს და ისიც, რაც იფარება, ვარირებს სქემიდან სქემაში. მაგალითად, მომსახურების გარკვეული სახეების, როგორიცაა მენტალური ჯანმრთელობა ან ფიზიკური თერაპია, დაფარვა, შესაძლოა, შეზღუდული იქნეს. ფიზიკური თერაპიის მეთოდებით მკურნალობის ან მენტალური ჯანმრთელობის სესიების მთლიანი მოცულობა შესაძლოა ლიმიტირებული იქნეს წლის ან სიცოცხლის განმავლობაში, ხოლო თანაგადახდა ან დაქვითვა – უფრო მაღალი, შედარებით მომსახურების სხვა სახეებთან. მართული ზრუნვა, ჩვეულებრივ, არ ფარავს გახანგრძლივებული მოვლის დაწესებულებების ან შინმოვლის ხარჯებს. მართული ზრუნვის ორგანიზაციებს გააჩნიათ ტესტების, მკურნალობის სახეებისა და სხვა რესურსების სია, რომლის განსჯაც პაციენტებს შეუძლიათ თავის პირველადი ჯანდაცვის ექიმებთან, იმის გასარკვევად, თუ რა სახის მომსახურება იფარება. სიაში შეტანილი სამედიცინო მომსახურების სახეების უმრავლესობა იფარება. თუ პაციენტი მოისურვებს ისეთი ტესტის ან მკურნალობის ჩატარებას, რომელიც არ იფარება, საფასური თავად უნდა გადაიხადოს.
საფასურის გადახდის პროცედურაც მნიშვნელოვნად ვარირებს მართული ზრუნვის ორგანიზაციების სადაზღვევო სქემებში. მაგალითად, ზოგიერთი სქემის მიხედვით პაციენტს შეუძლია გადაიხადოს ჩატარებული სამედიცინო მომსახურების საფასური მომსახურების მიღებისას, გადახდილი თანხა კი მოგვიანებით უკან მიიღონ, მას შემდეგ, რაც სამედიცინო დაწესებულება წარადგენს, სადაც ჯერ არს, სათანადო ანგარიშს დადგენილი ფორმის მიხედვით. სხვა გეგმებში პრაქტიკოსის ოფისი ანაზღაურებას იღებს პირდაპირ მართული ზრუნვის ორგანიზაციიდან და არა პაციენტისგან.
ვარიაციები გეგმებში ზოგჯერ გამაოგნებელია და პაციენტებისა და ჯანდაცვის პროფესიონალებისთვის სირთულეების აღმოცენების მიზეზი ხდება (განსაკუთრებით კომუნიკაციის დროს). იფარება თუ არა ამა თუ იმ ტესტის ან მკურნალობის ჩატარება? ეს კითხვა ხშირად არის მომხმარებელსა და პირველადი ჯანდაცვის ექიმს შორის საუბრის თემა, ვინაიდან ექიმს არ შეიძლება ახსოვდეს ყველა სადაზღვევო სქემის დეტალები. ამავე დროს მნიშვნელოვანია, რომ მომხმარებელს ყოველთვის ხელთ ჰქონდეს მართული ზრუნვის სადაზღვევო სქემაში ასახული ინფორმაცია; ეს განსაკუთრებით ეხება იმ შემთხვევებს, როცა გადაუდებელი დახმარების საჭიროება აღმოცენდება.
უპირატესობები: მართულ ზრუნვას, სამედიცინო მომსახურების დაბალი საფასურის გარდა, ბევრი უპირატესობა აქვს, სახელდობრ:
გამოწერილი წამლების საფასური შეიძლება დაიფაროს ჯანმრთელობის სადაზღვევო სქემებით (სახელმწიფო, დამქირავებლის მიერ სონსორირებული ან კერძო) ან რეცეპტით გასაცემი წამლების სადაზღვევო სქემებით. ამავე დროს, ბევრი სადაზღვევო სქემა წამლების საფასურს არ ფარავს. სადაზღვევო სქემები, რომლებიც ფარავენ წამლების საფასურს, განსხვავებულია, მაგრამ უმრავლესობას აქვს საერთო მახასიათებლები, სახელდობრ: